Det är alltid trevligt med färska blommor hemma. För
detta behövs vaser. Själv har jag två av Alvar Aaltos karaktäristiska vaser, en
liten och en stor. Dessa passar att fylla upp med tulpaner. Tulpaner passar
även i den lilla vasen, det är bara att klippa av stjälkarna så att blommorna
blir korta. Har även en ljusstake i samma design. Dessa är tillverkade av
iittala.
Alvar Aalto
Hugo Alvar Henrik Aalto, född 1898 i Kuortane i
Finland, död 1976 i Helsingfors, var en finländsk arkitekt och formgivare. 1924
gifte han sig med sin första fru Aino Marsio och 1952 gifte han sig med sin
andra fru Elissa Aalto.
Alvar Aalto var banbrytande inom modern arkitektur.
Böljande linjer, fönsterlösa tegelmurar, rytmiskt strukturerade glasfasader,
landskaps- och materialförankring kännetecknar Aaltos arkitektur. Han tog
alltså avstånd från funktionalismen. Bland hans mest kända skapelser kan nämnas
Villa Mairea i Norrmark, kongressbyggnaden Finlandia-huset i Helsingfors och
Aaltocentrum, där kyrka, stadshus, bibliotek, teater och polishus ingår. Det
mesta av hans arkitektur var nydanande och innovativ. Aalto är även berömd för
sin glasformgivning, till exempel vasen Savoy. Makarna Aalto startade 1935
inredningsfirman Artek för försäljning av deras möbler, textilier, glas med
mera.
Iittala
Iittala etablerades som ett glasbruk 1881 och är ett
varumärke inom finsk formgivning med inriktning på designföremål, glas och
porslin samt köksredskap. Iittalas officiella i-logotyp är skapad av Timo
Sarpaneva 1956. Iittala har starka designrötter i dricksglas och konstglas,
något som till exempel märks på de tidigt designade Aino Aalto-glasen som Aino
Aalto formgav 1932, Savoy-vasen (Aalto-vasen) av Alvar Aalto från 1936, Oiva
Toikkas samling Birds by Toikka, glasfåglar som har tillverkats sedan 1962,
hans glasservis Kastehelmi från 1964 och Tapio Wirkkalas glas Ultima Thule från
1968. Med tiden har Iittala utvidgat sin verksamhet till andra material än
glas, till exempel porslin och stål, samtidigt som företaget håller fast vid
den centrala filosofin om progressivt elegant och tidlös design, som Kaj
Francks servis Teema från 1952 och Timo Sarpanevas gjutjärnsgryta Sarpaneva
från 1960. Iittala fokuserar på tidlös design, vilket inte bara kommer till
uttryck i äldre formgivningar, utan också i moderna klassiker som Björn
Dahlströms kokkärlsserie Tools från 1998, Heikki Orvolas serie ljuslyktor Kivi
från 1988, Alfredo Häberlis servis Origo, som skapades 1999, och glasen Essence
från 2001, Anu Penttinens Vitriini från 2010 och köksserien Sarjaton, med
föremål av porslin, glas, trä och textilier formgivna av Harri Koskinen, Aleksi
Kuokka, Musuta och Samuji 2012.
Iittalas fortsatta framgång har utan tvekan att göra
med det nära samarbetet med skickliga formgivare och med att slutprodukten
alltid uppfyller formgivarnas önskemål, men också med att man håller fast vid
företagets grundläggande värderingar och filosofi och ständigt producerar
produkter av hög kvalitet. Med tiden förnyas produkterna genom nya färger och
variationer som tack vare ett system för designarkivering som i sin tur
skapades av Erkki Vesanto 1936, garanterar att ingen design ligger för nära en
annan.
Med några få undantag kom Iittalas glasblåsare,
produktmodeller och formgivningar fortfarande från Sverige, Tyskland, Danmark
och Belgien fram till på 1920-talet.
Iittalas första interna designer var Alfred
Gustafsson. På initiativ av den dåvarande ställföreträdande chefen Claës
Norstedt skapade Alfred Gustafsson 1903 sina mest berömda verk:
dricksglasserien Great Men. Serien var en passiv protest mot det ryska styret
och avbildade män som var av stor betydelse för det finska samhället och den
finska kulturen.
1920- och 30-talen var Iittalas kristallålder och man
uppmärksammades vid världsutställningen i Barcelona 1929 för de kristallglas
som tillverkades i glasbruket.
1932 anställdes Göran Hongell av Karhula-Iittala och
blev den första formgivaren som anställdes vid ett finskt glasbruk. Hongell
inledde ett samarbete mellan formgivare och glasblåsare genom att ta med
mönster till glasverkstaden för att få information om de tekniska aspekterna
vid blåsningen av föremålet. Karhula-Iittala samarbetade också med många andra
formgivare, till exempel Gunnel Nyman and Lisa Johansson-Pape.
På 1930-talet introducerade Aino och Alvar Aalto
funktionalismen i Finland och hos Iittala. Aino Aalto deltog i Karhula-Iittalas
formgivningstävling med sin serie Bölgeblick 1932 och vann andra pris. Glaset
visades för en internationell publik i London 1933 och därefter vid triennalen i
Milano 1936 där Aino Aalto belönades med guldmedalj. Designen förmedlade inte
bara enkelhet utan också en ny funktionalism, eftersom glasen kunde staplas.
Aino Aalto-glasen tillverkas fortfarande.
1936 formgav Alvar Aalto Aalto-vasen (Savoy), hans
mest kända designföremål som först visades vid världsutställningen i Paris
1937. Aalto-vasen är stilbildande och världsberömd och den tillverkas
fortfarande vid Iittala glasbruk över 75 år efter det att den skapades.
Från slutet av 1940-talet riktade formgivarna Göran
Hongell och Erkki Vesanto in sig på produktion av serier, medan Tapio Wirkkala
och Kaj Franck fokuserade på att formge konstglas. Resultatet blev tydligt i
1949 års katalog från Karhula-Iittala, som skilde sig helt från tidigare
kataloger och som innehöll vackra föremål.
Finsk formgivning fortsatte att blomstra under
1950-talet som inleddes med att Finland belönades med 25 utmärkelser vid
triennalen i Milano 1951. Tapio Wirkkala tilldelades tre Grand Prix-priser och
Timo Sarpaneva fick en silvermedalj. 1954 vann Wirkkala ytterligare ett Grand
Prix-pris, och Timo Sarpaneva fick ett Grand Prix-pris vid triennalen 1957.
1952 skapade Kaj Franck, som också var ledare för
produktionen inom Arabia, serien Kilta för Arabia. Formgivningen av serien, som
döptes om till Teema 1981, ger uttryck för alla Iittalas centrala idéer och
kärnvärden och förenar hög kvalitet med tidlös form och
multifunktionalitet. Teema-serien
tillverkas fortfarande och Heikki Orvola och Oiva Toikka arbetar regelbundet
med att förnya färger och storlekar, så att de nya föremålen ska behålla andan
i Francks design.
Iittala ställer höga kvalitetskrav på sina produkter,
och Löflund har berättat att det händer att ingen eller endast en av Timo
Sarpanevas Orkidea, som man bara kan tillverka ett fåtal av på en timme,
passerar kvalitetskontrollen. Iittalas produkter har tack vare sin design och
den höga kvaliteten hyllats över hela världen något som tidskriften House
Beautifuls utnämning 1954 av Orkidea till vackraste föremål var bevis på.
Under det att tillverkning av konstglas blev allt
vanligare blev formgivarnas namn det som lade grunden för försäljningen och
Timo Sarpaneva skapade den röda i-logotypen för sin i-serie, som 1956 blev
symbol för Iittalas varumärke även om namnet Karhula fortfarande användes för
produkter från Iittalas glasbruk så sent som i början av 1960-talet.
1988 gick Iittala samman med Notsjö glasbruk. 1991
köptes glasbruket upp av Hackmankoncernen.
Iittalagruppen är en koncern med sex skandinaviska
tillverkare av designade bruksföremål:
Iittala, i Iittala, som gör glas, porslin, bestick,
stekpannor och kastruller.
Arabia i Helsingfors, som gör porslin.
Hackman i Sorsakoski utanför Kuopio, som gör
kastruller, stekpannor, knivar och bestick.
Rörstrand i Lidköping i Sverige, som gör porslin.
BodaNova i Höganäs, som gör bestick, glas och
ugnsfasta glasformar.
Höganäs Keramik i Höganäs, som muggar och andra
produkter av keramik.
Høyang-Polaris i Moss i Norge, som gör kastruller,
stekpannor, knivar, bestick, bakformar och köksredskap.
Dessutom har man fabriker i Humppila utanför
Tavastehus (glas), Notsjö (glas) och Lillkyro (komponenter).
2004 blev Iittala varumärke för koncernens produkter.
Iittalagruppen, som har 1 400 anställda, ägs sedan 2007 av det finländska
industriföretaget Fiskars.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar