tisdag 2 juli 2013

Äkta vara - vad innehåller vår mat

Själv är jag matintresserad. Tycker om att läsa matidningar och testa nya recept. Har alltid velat ha naturlig mat utan massor av konstigheter. Dock är jag ingen rabiat motståndare till tillsatser, ibland behövs det vissa E-medel. Men det jag inte förstår är varför tillverkare ersätter bra ingredienser som smör med billigare oljor, som palmolja. Om det blir billigare att producera så tycker jag att priset i livsmedelsbutiken borde bli billigare. Nu har jag läst två böcker, Den Hemlige kocken - det okända fusket med maten på din tallrik, av Mats-Eric Nilsson.

 
 
 
 
 
 
Denna bok handlar om våra vanligaste livsmedel och hur de produceras. Vad innehåller egentligen en GB-glass, vad är det som ger den röda färgen eller hur färsk är apelsinjuicen? Läs och du kommer att bli förvånad.
 
En annan bra bok som bygger på samma tema är , Äkta Vara - guiden till oförfalskad mat, av Mats-Eric Nilsson.
 

 

 
 
 


 
 
Vad är äkta mat idag. Stämmer det som står på paketen och flaskorna. Är det alltid det genuine och oförfalskade som man kanske tror. Ibland stämmer det men ofta är det "förfalskningar" gjorda på tillsatser. Läs och begrunda. Sedan är det upp till dig som konsument om du vill betala för "förfalskningarna" eller om du vill leta upp det som är äkta och genuint. Jag lovar att smaken är himelsvid. Jämför en vanligt korv med rå korv. Egengjord majonäs, egenbakade tårtor på riktig grädde och smör, egna maränger.
Ska man satsa på något så ska du lägga pengar på att äta gott. Det är alltid bättre att äta mindre mat av riktigt hög kvalitet.
En bra sida är www.aktavara.org, här kan du läsa om allt som rör den genuina maten. När du även går i butiken kan du använda appen, Bonde på köpet. Med denna kan du scanna streckkoden och se om innehållet kommer från en svensk bonde. Jag har testat denna app och det finns många varor som jag trodde var svenska som inte har svenska ingredienser.
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar