onsdag 31 juli 2013

Bälten från J.Lindeberg



Ibland kan man vara i behov att ha ett bälte till sina byxor. Visst går det att få byxor insydda i midjan, men ibland rör det sig om så lite att det fungerar bäst med ett bälte. Då är det bra att ha några olika bälten. Har jag lite finare byxor eller om det är mer dressat tillfälle fungerar mitt svarta smala bälte från J.Lindeberg. Har jag jeans eller ska vara mer ledigt klädd passar mitt breda turkosa bälte från J.Lindeberg.



J.Lindeberg är ett svenskt klädmärke skapat av Johan Lindeberg. År 1995 bestämde han sig för att starta ett eget märke efter att tidigare drivit den svenska agenturen för Italienska Diesel i Sverige. Under ett knappt år var han även koncernens marknadschef. J.Lindeberg är nära associerat med golf och sedan start har Jesper Parnevik varit en av frontfigurerna.  J.Lindeberg gick med kraftig förlust de sju första åren men överlevde. J.Lindeberg har fått flera kända personer att ställa upp som fotomodeller, bl.a. Dave Gahan, Juliette Lewis och Justin Timberlake. J.Lindeberg säljs i 20 länder, bland annat USA och Sverige.

Företaget har under många år haft ekonomiska problem och interna slitningar mellan ägare och grundare. 4 juli 2007 offentliggjordes att Proventus går in som huvudägare i J.Lindeberg. Ny VD och delägare blir Stefan Engström, tidigare på Peak Performance. Johan Lindeberg får rollen som "fristående kreativ chef". Ny i styrelsen på Proventus initiativ är filmregissören och före detta artisten Johan Renck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar