tisdag 4 juni 2013

Butiksbakat - vad är det?

Här i Linköping har vi ett ICA Maxi. Nyligen byggdes bageriet om för att kunna erbjuda nybakat bröd. Går ut med att det bakas från grunden. Dock kan detta inte gälla allt som bakas i butiken. Tänker främst på deras tårtor. Tvivlar jag på att det är bakat från grunden, misstänker att de använder färdiggjorda mixer som blandas ihop till en tårta. Förekomsten av alla e-medel gör mig misstänksam, eftersom jag inte använder några av dessa e-medel. Jag antar att man köper tårtan samma dag den ska ätas och eventuella rester går åt dagen efter, varför då alla dessa e-medel?
Det tror jag beror på att affären köper tårtmixer som sedan kan användas under flera månader.

Jag kollade upp Princesstårtan/längden. En sådan tårta består av en botten, vaniljkräm, grädde, jordgubbssylt och locket/garnering.
Skulle jag baka denna själv gör jag först en jordgubbssylt genom att blanda färska jordgubbar med strösocker(utan pektin), låter detta koka upp till 30 min för att tjockna lite. Passar på att göra lite extra som kan användas till fil, kakor m.m. I vaniljkrämen används vaniljstång. Till botten måste jag dock använda ett e-medel, nämligen bakpulver eller bikarbonat. Om inte så jäser det inte. Till locket gör jag egen mandelmassa genom att blanda malen mandel med strösocker. Om jag vill ha en färg kan jag klara mig utan ett e-medel. Använd saften från mosad jordgubbe för lite röd/rosa lock, eller saft från mosade blåbär för blått lock.

Dessa ingredienser använder jag.
ägg, socker(strö och flor), vetemjöl, bakpulver/bikarbonat, vaniljstång, smör, mjölk, sirap, potatismjöl, grädde, jordgubbar, mandel.
Allt som allt 12-13 ingredienser.

Här är ICAs tårta.



Här är det enbart 25 e-medel. Kallar då inte detta  för tårta utan snarare en kemikaliebomb.


Även deras budapestbakelse här många ingredienser. Till botten räcker det med äggvita och socker som blandas ut med malda hasselnötter. Sedan tillkommer mandariner. Vaniljkräm och grädde. Till dekoration smält 70% choklad. Då behövs inte ett ända e-medel.

Varför kan inte tårtorna bakas utan dessa medel?
Enda sättet att få en bra tårta som den ska vara är att baka själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar