Var i en bilhall och fick syn på en Mercedes Geländewagen. Surfade fram till deras hemsida och läste på om G65 AMG. Denna terrängbil har en 5,9litersV12:a på 612hk. Har ett vridmoment på 1000Nm från 2300varv/minut. Bilens totalvikt är 2580kg, trots detta accelererar den till 100km/h på 5,3sekunder. Dock drar den 2,2l/mil i stadstrafik och kommer ner till 1,7l/min på landsväg. Permanent fyrhjulsdrift, automat och mycket mera är standard. Priset är dock avskräckande, 2.540.000kr. Det är som en mindre villa. Men den är mycket tuff.
G65 AMG från www.mercedesbenz.se |
Mercedes-Benz
Eller Mercedes är ett tyskt fabrikat på personbilar, bussar och lastbilar som tillverkas inom Daimler AG. Mercedes-Benz har sitt huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.
Namnet Mercedes kommer av dottern till Emil Jellinek, en österrikisk affärsman som beställde 36 fordon från Daimler-Motoren-Gesellschaft. Under 1900-talet utvecklades Mercedes-Benz till att bli ett av de mest prestigefyllda bilmärkena i världen. Företaget är därtill världsledande inom lastbilsindustrin.
1926 slog sig Benz & Cie. och Daimler-Motoren-Gesellschaft samman och bildade Mercedes-Benz. Detta var en följd av den ekonomiska kris som drabbade den tyska industrin i början av 1920-talet. Det nya företaget drog nytta av kraftsamlingen och utvecklades till ett av Europas stora prestigemärken och gjorde sig känt inte minst på Europas racingbanor. Mercedes-Benz blev statusbilen.
En specialversion med terrängdäck användes av Adolf Hitler. Man tillverkade också flera stora tvåsitsiga cabriolet-modeller. Silverpilarna kallas de racingbilar som Mercedes-Benz och Auto Union körde i motorsport 1934-1939 och Mercedes-Benz 1954-1955.
Wilhelm Friedle införde under sin tid på Mercedes-Benz löpande bandet i den tyska fordonsindustrin.
Efter andra världskriget byggdes företaget upp på nytt och efter att först tillverkat förkrigsmodeller kom nya moderna modeller som snabbt tog tillbaka företaget försäljningsframgångar.
1954 vann Silverpilen - Mercedes-Benz klassiska racerbil - på Europas racingarenor och drog glans över företaget. Detsamma gjorde Måsvingen som är en av företagets mest klassiska modeller och varumärkesskapare, Mercedes-Benz köpte patentet till denna bils klassiska dörrar av Hans Trippel. Under 1950-talet kom en rad klassiska modeller - limousiner och sportbilar - som idag är eftertraktade samlarobjekt.
Under 1960-talet förändrades stora delar av den tyska bilindustrin där flera märken gick i graven och andra fick nytt liv. Mercedes-Benz försökte ta över BMW men övertagandet avvisades i sista stund vid en bolagsstämma hos BMW. 1963 tog man över Borgwards fabriksanläggning i Bremen. 1965 valde man att sälja DKW (Audi) till Volkswagen.
Mercedes-Benz experimenterade med wankel-tekniken och byggde flera idag klassiska konceptbilar som aldrig kom i produktion. I slutet av 1970-talet började man tillverka kombi-modeller vilka tidigare gjorts av externa karosseritillverkare under modellnamnet Safari eller Universal. 1979 kom Mercedes-Benz G-klass (Geländewagen) som fortfarande tillverkas för olika arméer (däribland den svenska) och för privatpersoner.
I och med lanseringen av kompaktmodellen 190 - dagens C-klass - 1982 tog företaget ett första steg till nya influenser kontra företagets klassiska limousiner och stora sedaner.
Under 1990-talet startade ett utvecklingsarbete där Mercedes-Benz började gå mot fler modeller och i flera segment. Ett första steg som var revolutionerade för Mercedes var lanseringen av Mercedes-Benz A-klass Utvecklingen har fortsatt där man lanserade en SUV-modell i och med lanseringen av M-klass och 2005 lanserade man B-klass.
1998 slogs sig Mercedes moderbolag Daimler-Benz samman med amerikanska Chrysler Corporation och bildade DaimlerChrysler vilket skapade nya förutsättningar för Mercedes med en rad andra modeller inom koncernen.
Under senare år har Mercedes-Benz haft problem med kvalitet och dess driftsäkerhet. Rostskador var ett stort problem på flera modeller 1998-2006. Problemet har varit så omfattande att Mercedes-Benz valt att i efterhand ändra sin 30-åriga rostskyddsgaranti för att undvika kostsamma reparationer. Nyare modeller har även problem med undermåliga växellådor, även här väljer Mercedes-Benz att försöka undkomma ansvar.
Logotypen är en treuddig stjärna innesluten i en cirkel och är en världens tio mest igenkända. Den skapades år 1926 när Benz & Cie. och Daimler-Motoren-Gesellschaft slog sig samman. Cirkeln runt stjärnan är en stiliserad lagerkrans. Lagerkransen ingick i logotypen för Carl Benz företag Benz & Cie. Gottlieb Daimlers söner skapade den truddiga stjärnan och den ingick i Daimler-Motoren-Gesellshafts varumärke. De tre uddarna symboilserar de tre elementen luft, land och hav och motorns dominans över dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar