torsdag 14 februari 2013

Maränger



Eftersom jag gjorde egen majonnäs fick jag äggvitor över. Synd att kasta dessa. Tänkte då att jag kunde testa att göra maränger som jag aldrig gjort tidigare. Har ni tänkt på att marängerna i matbutiken är ett skämt. De jag kollat på innehåller socker, skummjölkspulver och tillsatser. Äggvitor har inte varit i närheten av dessa maränger. Varför inte använda endast det som behövs, äggvita och socker. Faktiskt inget svårt att göra egna maränger. Var dock beredd på att vispa. Använd en ballongvisp. En viktig sak är att använda en bunke i glas eller metall som är absolut fri från fett, annars stelnar vitorna aldrig.
Här är grunden för maränger.
1 äggvita
1 dl socker
Tag en äggvita, tillsätt 1 msk socker.Vispa den fast. Du ska kunna vända bunken upp och ner utan att något rinner ut.
Vispa i resten av sockret till en glansig smet.
Klicka, bred eller spritsa ut smeten på en plåt.
Sätt in i 100° ugn. Mitten av ugnen. Grädda i ca 40 min. Marängen ska vara torr och krispig.





















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar