Har alltid haft en dröm
att äga en Porsche. Gärna en Porsche Cayman. Dock kostar dessa en stor summa
pengar i inköp. Vill man ha en helt ny så kostar den runt 700.000kr vilket inte
plockas fram i första taget. Fördelen med en ny är att du kan skräddarsy den
helt efter dina önskemål. Det mest ekonomiska är dock att hitta en bra
begagnad. Har själv under helgen hitta ett bra exemplar hos en bilhandlare. En
knappt 5 år gammal Cayman 4S som bara gått 2500mil. Priset ligger på cirka
hälften av nypriset, visserligen en bra summa det också men betydligt billigare
än en ny. Synd att man inte har pengar över till denna bil. Eftersom det inte
bra är inköpet som kostar, det tillkommer försäkring, skatt och bensin. Då blir
det inte så billigt.
Porsche 987c Cayman
Porsche Cayman introducerades på bilsalongen i Frankfurt hösten 2005.
Bilen delar det mesta av tekniken med andra Boxster-generationen, 987 Boxster.
Cayman har större och starkare motor än motsvarande Boxster-modell och
marknadsförs som en mellanmodell, snabbare än Boxstern, men inte riktigt i
klass med 997:an. Produktionen sker hos Valmet Automotive i finska Nystad.
I början av 2009 uppdaterades Cayman med bland annat större motorer och
belysning med LED-teknik. S-versionens motor fick direktinsprutning och den
gamla automatlådan Tiptronic ersattes av den sjuväxlade dubbelkopplingslådan
PDK.
I februari 2011 tillkom den lättare och starkare Cayman R.
Tekniska data
Porsche 987c:
|
Cayman (2006-2008)
|
Cayman (2009-2013)
|
Cayman S (2006-2008)
|
Cayman S (2009-2013)
|
Cayman R (2011-2013)
|
Motor:
|
6-cyl boxermotor
|
||||
Cylindervolym:
|
2687 cm ³
|
2893 cm ³
|
3387 cm ³
|
3436 cm ³
|
|
Borrning x
slaglängd:
|
85,5 x 78,0 mm
|
x mm
|
96,0 x 78,0 mm
|
x mm
|
|
Max effekt
vid varvtal:
|
245 hk vid 6500 v/min
|
265 hk vid 7200 v/min
|
295 hk vid 6250 v/min
|
320 hk vid 7200 v/min
|
330 hk vid 7400 v/min
|
Max
vridmoment vid varvtal:
|
273 Nm vid 4600 v/min
|
300 Nm vid 4400 v/min
|
340 Nm vid 5500 v/min
|
370 Nm vid 4750 v/min
|
|
Kompression:
|
11,3 : 1
|
11,5 : 1
|
11,1 : 1
|
12,5 : 1
|
|
Ventilstyrning:
|
Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad,
variabla ventiltider
|
||||
Kylning:
|
Vätskekylning
|
||||
Kraftöverföring:
|
5-växlad växellåda, bakhjulsdrift
Tillval: 6-växlad växellåda 5-stegs automatlåda (Tiptronic S) |
6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
Tillval: 7-växlad växellåda med dubbelkoppling (PDK) |
6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
Tillval: 5-stegs automatlåda (Tiptronic S) |
6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
Tillval: 7-växlad växellåda med dubbelkoppling (PDK) |
|
Bromsar:
|
Ventilerade skivbromsar, ABS
|
||||
Hjulupphängning
fram:
|
Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
|
||||
Hjulupphängning
bak:
|
Multilänkaxel, skruvfjädrar, krängningshämmare
|
||||
Kaross:
|
Självbärande stålkaross med hastighetsberoende bakspoiler
|
||||
Spårvidd
fram/bak:
|
1490/1534 mmm
|
1486/1528 mm
|
|||
Hjulbas:
|
2415 mm
|
||||
Fälgar,
däck:
|
Fram: 6,5Jx17 med 205/55 ZR17
Bak: 8Jx17 med 235/50 ZR17 |
Fram: 7Jx17 med 205/55 ZR17
Bak: 8,5Jx17 med 235/50 ZR17 |
Fram: 8Jx18 med 235/40 ZR18
Bak: 9Jx18 med 265/40 ZR18 |
Fram: 8,5Jx19 med 235/35 ZR19
Bak: 10Jx19 med 265/35 ZR19 |
|
Längd x
bredd x höjd:
|
4341 x 1801 x 1305 mm
|
4341 x 1801 x 1305 mm
|
|||
Tomvikt:
|
1375 kg
|
1425 kg
|
1425 kg
|
1450 kg
|
1395 kg
|
Topphastighet:
|
258 km/h
|
265 (263) km/h
|
275 km/h
|
277 (275) km/h
|
282 (280) km/h
|
Acceleration
0 - 100 km/h:
|
6,5 (7,0) s
|
5,8 (5,7) s
|
5,4 (6,1) s
|
5,2 (5,1) s
|
5,0 (4,9) s
|
Bränsleförbrukning
per 100 km:
|
9,3 (10,1) l
|
9,4 (9,1) l
|
10,6 (11,0) l
|
9,8 (9,4) l
|
9,7 (9,3) l
|
Porsche 981c Cayman
På
bilsalongen i Los Angeles i november 2012 introducerade Porsche den andra
generationen Cayman, baserad på 981 Boxster. Bilen finns den i två versioner,
bägge med lite starkare motor än motsvarande Boxster: Cayman, med
2,7-litersmotor på 275 hk och Cayman S, med 3,4-litersmotor på 325 hk.
Tekniska data
Porsche 981c:
|
Cayman
|
Cayman S
|
Motor:
|
6-cyl boxermotor
|
|
Cylindervolym:
|
2706 cm³
|
3436 cm³
|
Borrning x
slaglängd:
|
||
Max effekt
vid varvtal:
|
275 hk vid 7400 v/min
|
325 hk vid 7400 v/min
|
Max vridmoment vid varvtal:
|
290 Nm vid 4500 v/min
|
370 Nm vid 4500 v/min
|
Kompression:
|
12,5 : 1
|
|
Ventilstyrning:
|
Dubbla överliggande kamaxlar per cylinderrad,
variabla ventiltider
|
|
Kylning:
|
Vätskekylning
|
|
Kraftöverföring:
|
6-växlad växellåda, bakhjulsdrift
Tillval: 7-växlad växellåda med dubbelkoppling (PDK) |
|
Bromsar:
|
Ventilerade skivbromsar, ABS
|
|
Hjulupphängning
fram & bak:
|
Undre tvärlänkar, McPhersonben, skruvfjädrar, krängningshämmare
|
|
Kaross:
|
Självbärande kaross med hastighetsberoende bakspoiler
|
|
Spårvidd
fram/bak:
|
||
Hjulbas:
|
2475 mm
|
|
Fälgar,
däck:
|
Fram: n x18 med 235/45 ZR18
Bak: n x18 med 265/45 ZR18 |
Fram: n x19 med 235/40 ZR19
Bak: n x19 med 265/40 ZR19 |
Längd x
bredd x höjd:
|
4380 x 1801 x 1294 mm
|
4380 x 1801 x 1295 mm
|
Tomvikt:
|
1385 kg
|
1395 kg
|
Topphastighet:
|
266 km/h/264 km/h
|
283 km/h/281 km/h
|
Acceleration
0 – 100 km/h:
|
5,7 s/5,6 s
|
5,0 s/4,9 s
|
Bränsleförbrukning
per 100 km:
|
8,2 l/7,7 l
|
8,8 l/8,0 l
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar