torsdag 2 januari 2014

Pavlova med passionsfruktcurd


Till efterrätt behövsa något sött. Eftersom jag använt äggulor i varmrätten så hade jag äggvitor över. Då gjorde jag en pavlova. Det finns många recept på pavlova. Jag vet inte hur det "riktiga" receptet ser ut. Men min blev god.
 
3 äggvitor
2 dl socker
 
1 dl passionsfruktsjuice, ca 6 frukrter
1/2 dl citronjuice
3 ägg
2 dl socker
75g smör
 
grädde
annanas
passionsfrukter
 
Sätt ugnen på 125 grader. Vispa äggvitor till ett fast skum. Tillsätt socker och vispa till en slät maräng. Klicka ut upp till 8 runda ringar på en plåt med bakplåtspapper. Sätt plåten i mitten av ugnen. Sänk värmen till 100 grader. Grädda i ca 1 1/2 timme.
Gröp ur passionsfrukten. Passera genom sil. Blanda passíonfruktssaft med citronjuice, smör och socker i en kastrull. Vispa ner äggen i blandningen. Sjud tills krämen har tjocknat. Låt svalna och kyl. Gröp ur resterande passionsfrukter och bland med tärnad annanas. Visp grädden.
Lägg en maräng på tallriken, toppa med curd och grädde. Garnera med frukten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar