onsdag 24 april 2013

Det finns cyklar - och så finns det cyklar

I förrgår fick jag ett lass reklam i min brevlåda. Brukar ögna igenom reklamen, främst de från matvaruaffärerna. Denna gång fick jag även ett häfte från en lokal cykelaffär. Gjorde som vanligt, bläddrade igenom. Jag är inte i behov av någon cykel men var lite nyfiken vad som finns. Det fanns citybikes, mountainbikes och racercyklar. Fortsatt fram till cykelskor och däck när jag stannade upp. Då registrerade min hjärna ett pris på en racercykel. Var tvungen att bläddra tillbaka för att verkligen få bekräftat vad min hjärna registrerade. Jag undrade om en cykel kunde vara så dyr. Nedan är fotograferat från reklamhäftet.


Cykeln till vänster är den billiga av dessa två. Den till höger kostar nästan 110.000kr. Trodde inte det fanns så dyra cyklar i affären. Detta kanske mest beror på att jag inte är insatt i cykelvärlden. Det kanske finns ännu dyrare.
För att köpa denna måste man vara mycket cykelfrälst. Måste sats ordentligt på att bli bra i cykling. Men jag ser diverse problem. Var ska man förvara cykel? Åker man motionslopp som Vätternrundan och behöver besöka en toalett blir det problem. Ta med cykeln in, eller lämna den utanför. Vill man lämna en cykel för 110.000kr utan uppsikt? Det man kan glädjas åt är att inte många vet hur dyr cykeln är, men vet dem det så är 6,2kg ingenting att bära med sig.
Men dyr är den!
Skulle själv inte lägga dessa pengar på en cykel beroende på att så mycket gillar jag inte att cykla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar