fredag 19 april 2013

Annas pepparkakor


Jag fick ett paket Annas Pepparkakor för ett tag sedan. Jag är en sådan som läser allt som står på paketet för att veta vad det är som jag äter. Framsidan ser lovande ut, Original och sedan 1929. Då vände jag paketet och läste baksidan.


Här var det mer text. Talar om att Anna Karlsson bakade dessa redan 1929. Säåger att receptet Anna använde inte har förändrats en endaste smula. Vad bra tänkte jag. Tolkar detta som on Anna använde råsocker så ska det vara råsocker nu också. Använde hon smör ska det vara smör även nu. Om det inte ärså, då uppfattar jag det som att receptet har förändrats. Då stämmer inte påståendet på paketet. Då är det lurendrejeri. Letade då upp innehållsförteckningen på undersidan.




Jaha ja. Andra ingrediensen är vegitabiliskt fett. Det innebär b.la. palmolja. Är ytterst tveksam till att Anna redan 1929 använde palmolja. Jag gick in på anna.se och letade upp ett kontaktformulär och författade diverse frågor angånde pepparkakorna. Frågade om detta påstående om att inget ändras verkligen stämmer, om Anna använde palmolja 1929, varför inte smör används, om användningen av palmolja beror på att det är billigare än smör?
Fick svar efter enm vecka. Svaret kan läsas här nedan.

Tack för ditt mail.

Annas använder samma recept som då. Däremot har ingredienserna utvecklats över tid. När det gäller palmoljan är det viktigt att man skiljer på certifierad och ej ceritifierad palmolja. Vår leverantör av palmolja är både certifierade av Green Palm och RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil). RSPO ställer krav när det gäller bl.a. miljö, sociala aspekter, transparens. Även WWF säger på sin hemsida att de inte ser att det skulle förbättra situationen i tropikerna om du som konsument väljer bort palmolja utan förespråkar att man ska efterfråga hållbart framtagen palmolja. Enbart ca 14% av all palmolja idag är certifierad.


Skulle vi gå över till smör eller använda enbart rapsolja får vi tyvärr inte till den rätta krispigheten och smaken på pepparkakorna som är anledningen till varför de flesta köper dem.

Ha en trevlig helg!

Med vänlig hälsning | best regards

Info Anna's


AB Annas Pepparkakor

Detta svar säger inget, bara allmänt dravel. Om ingredienserna har utvecklats över tid, då är det INTE det ursprungliga receptet. Då har det förändrats. I detta fall till det sämre. Samma recept som då! Va, fanns palmolja 1929! Det var något nytt för mig. Tänk att Anna var 70 år före sin tid med användandet av palmolja. Att man bara använder certifierad olja är bara trams. Om ingen använde palmolja överhuvudtaget då skulle allt vara mycket bättre i tropikerna. Att man inte skulle få till den rätta krispigheten utan palmolja väcker bara en ny fråga. Hur gick det att baka dessa pepparkakor innan palmoljan fanns.
När jag bakar pepparkakor använder jag smör och då har jag ingen som helst problem att få till krispigheten.
Detta leder till att jag ALDRIG köper pepparkakor i butik. Ska jag ha pepparkakor så bakar jag själv eller skickar efter från små bagerier som använder smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar