tisdag 24 juni 2014

Saltad Nota




Saltad Nota om matfusket – från gatukök till gourmetkrog är en bok av Mats-Eric Nilsson.

Här tas nästa steg och avslöjar det utbredda råvarufusket på allt från enkla kaféer, snabbmatsställen och lunchkrogar till lyxiga restauranger.

Vill du veta vad SJ:s lyxiga räksmörgåsar, Sandys baugetter, O´Leaeys baugetter och Vapianos pizzor består av.

Här finns 29 kedjors innehållsförteckningar. Du kan dessutom se alla tillsatser som brukar ingå i exempelvis kvarterskrogarnas bearnaisesås, fisksoppa, kycklingfilé, tiramisu eller hallonsorbet.

Själv brukar jag inte gå på restaurang speciellt ofta och det är kanske tur det. För efter att ha läst boken verkar det som om jag inte får det jag betalar för. Bea kommer i stora hinkar som tillverkas av grossister, kan jag verkligen lita på att oxfilen verkligen är oxfile. Då är det både bättre och även billigare att göra det hemma i sitt eget kök. Ingen svårighet att slå sin egen majjo eller gör bea eller hollis. Om jag klarar göra macarons, chokladbiskvier och vaniljhjärtan så borde bagare och konditorer klara detta i sina välutrustade kök. Mern som vanligt är målet att endast tjäna så mycket pengar som möjligt.  Kvalitén verkar få stå tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar