Var i en bilhall och fick syn på en Mercedes Geländewagen. Surfade fram till deras hemsida och läste på om G65 AMG. Denna terrängbil har en 5,9litersV12:a på 612hk. Har ett vridmoment på 1000Nm från 2300varv/minut. Bilens totalvikt är 2580kg, trots detta accelererar den till 100km/h på 5,3sekunder. Dock drar den 2,2l/mil i stadstrafik och kommer ner till 1,7l/min på landsväg. Permanent fyrhjulsdrift, automat och mycket mera är standard. Priset är dock avskräckande, 2.540.000kr. Det är som en mindre villa. Men den är mycket tuff.
![]() |
G65 AMG från www.mercedesbenz.se |
Mercedes-Benz
Eller Mercedes är ett tyskt fabrikat på personbilar, bussar och lastbilar som tillverkas inom Daimler AG. Mercedes-Benz har sitt huvudkontor i Stuttgart, Tyskland.
Namnet Mercedes kommer av dottern till Emil Jellinek, en österrikisk affärsman som beställde 36 fordon från Daimler-Motoren-Gesellschaft. Under 1900-talet utvecklades Mercedes-Benz till att bli ett av de mest prestigefyllda bilmärkena i världen. Företaget är därtill världsledande inom lastbilsindustrin.
1926 slog sig Benz & Cie. och Daimler-Motoren-Gesellschaft samman och bildade Mercedes-Benz. Detta var en följd av den ekonomiska kris som drabbade den tyska industrin i början av 1920-talet. Det nya företaget drog nytta av kraftsamlingen och utvecklades till ett av Europas stora prestigemärken och gjorde sig känt inte minst på Europas racingbanor. Mercedes-Benz blev statusbilen.
En specialversion med terrängdäck användes av Adolf Hitler. Man tillverkade också flera stora tvåsitsiga cabriolet-modeller. Silverpilarna kallas de racingbilar som Mercedes-Benz och Auto Union körde i motorsport 1934-1939 och Mercedes-Benz 1954-1955.
Wilhelm Friedle införde under sin tid på Mercedes-Benz löpande bandet i den tyska fordonsindustrin.
Efter andra världskriget byggdes företaget upp på nytt och efter att först tillverkat förkrigsmodeller kom nya moderna modeller som snabbt tog tillbaka företaget försäljningsframgångar.
1954 vann Silverpilen - Mercedes-Benz klassiska racerbil - på Europas racingarenor och drog glans över företaget. Detsamma gjorde Måsvingen som är en av företagets mest klassiska modeller och varumärkesskapare, Mercedes-Benz köpte patentet till denna bils klassiska dörrar av Hans Trippel. Under 1950-talet kom en rad klassiska modeller - limousiner och sportbilar - som idag är eftertraktade samlarobjekt.
Under 1960-talet förändrades stora delar av den tyska bilindustrin där flera märken gick i graven och andra fick nytt liv. Mercedes-Benz försökte ta över BMW men övertagandet avvisades i sista stund vid en bolagsstämma hos BMW. 1963 tog man över Borgwards fabriksanläggning i Bremen. 1965 valde man att sälja DKW (Audi) till Volkswagen.
Mercedes-Benz experimenterade med wankel-tekniken och byggde flera idag klassiska konceptbilar som aldrig kom i produktion. I slutet av 1970-talet började man tillverka kombi-modeller vilka tidigare gjorts av externa karosseritillverkare under modellnamnet Safari eller Universal. 1979 kom Mercedes-Benz G-klass (Geländewagen) som fortfarande tillverkas för olika arméer (däribland den svenska) och för privatpersoner.
I och med lanseringen av kompaktmodellen 190 - dagens C-klass - 1982 tog företaget ett första steg till nya influenser kontra företagets klassiska limousiner och stora sedaner.
Under 1990-talet startade ett utvecklingsarbete där Mercedes-Benz började gå mot fler modeller och i flera segment. Ett första steg som var revolutionerade för Mercedes var lanseringen av Mercedes-Benz A-klass Utvecklingen har fortsatt där man lanserade en SUV-modell i och med lanseringen av M-klass och 2005 lanserade man B-klass.
1998 slogs sig Mercedes moderbolag Daimler-Benz samman med amerikanska Chrysler Corporation och bildade DaimlerChrysler vilket skapade nya förutsättningar för Mercedes med en rad andra modeller inom koncernen.
Under senare år har Mercedes-Benz haft problem med kvalitet och dess driftsäkerhet. Rostskador var ett stort problem på flera modeller 1998-2006. Problemet har varit så omfattande att Mercedes-Benz valt att i efterhand ändra sin 30-åriga rostskyddsgaranti för att undvika kostsamma reparationer. Nyare modeller har även problem med undermåliga växellådor, även här väljer Mercedes-Benz att försöka undkomma ansvar.
Logotypen är en treuddig stjärna innesluten i en cirkel och är en världens tio mest igenkända. Den skapades år 1926 när Benz & Cie. och Daimler-Motoren-Gesellschaft slog sig samman. Cirkeln runt stjärnan är en stiliserad lagerkrans. Lagerkransen ingick i logotypen för Carl Benz företag Benz & Cie. Gottlieb Daimlers söner skapade den truddiga stjärnan och den ingick i Daimler-Motoren-Gesellshafts varumärke. De tre uddarna symboilserar de tre elementen luft, land och hav och motorns dominans över dessa.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar